Antoinette Hertsenberg
Dokters van Morgen

Veel reacties op uitzending over Pioppi-dieet

03 oktober Dinsdagavond werd in de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van Dokters van Morgen het Pioppi-dieet uitgelicht. Vorige week zat presentatrice Antoinette Hertsenberg bij RTL Late Night met Twan Huys aan tafel om te vertellen over dit levensverlengende dieet.

Samen met drie kandidaten deed Hertsenberg onderzoek naar het Pioppi-dieet, dat zijn naam te danken heeft aan een Italiaans dorp dat de gezondste plek op de wereld zou zijn. Genoeg slaap, beweging, gezond eten en voldoende sociale momenten vallen onder de speerpunten van het dieet. De uitzending kreeg op social media veel bijval.

'Helft diabetespatiënten kan stoppen met medicijnen'

Bij RTL Late Night met Twan Huys vertelde Hertsenberg over de invloed van voeding op medicijngebruik. Zo zou zeker de helft van de diabetespatiënten kunnen stoppen met het gebruik van medicijnen door gezond te eten en een betere levensstijl te hanteren. Voor het nieuwe seizoen Dokters van Morgen duikt Antoinette Hertsenberg in de wereld van voeding als medicijn.

Dokters van Morgen heeft een lijst opgesteld van producten die in het Pioppi-dieet horen. Het dieet gaat uit van natuurlijke producten, goede vetten en geen koolhydraten.

  • Olijfolie
  • Groenten
  • 60+ kaas
  • Volle yoghurt, volle kwark
  • Noten
  • Roomboter
  • Vette vis
  • Eieren
  • Kruiden
  • Fruit (Liever niet: meloen. Wel bijvoorbeeld: bessen, frambozen, aardbeien of een appel)
  • Vlees
  • Pure chocolade met minimaal 85% cacao (met mate)
  • Rode wijn (met mate, één glas per dag)

Deze producten kun je beter even laten.

  • Gedroogde vruchten en dadels
  • Brood, pasta, rijst, ontbijtkoek, crackers etc.
  • Cruesli
  • Mueslirepen
  • Zonnebloemolie
  • Frisdrank
  • Vruchtensappen
  • Honing
  • Alcohol (behalve rode wijn)
  • Light-producten

Naast het aanpassen moet je volgens Dokters van Morgen ook je levensstijl aanpassen:

Eten

  • Eet drie maaltijden per dag en eet totdat je vol zit.
  • Snack niet tussendoor.
  • Zorg dat je iedere week ¾ dag vast (en op die dag dus geen ontbijt en lunch eet).
  • Veel natuurlijke (vette) producten: olijfolie, noten, vis, volle yoghurt, veel eieren en veel groenten.
  • 'Verboden' producten: koolhydraten (brood, pasta, rijst, aardappelen, etc.), suiker (snoep, frisdrank, vruchtensap, honing, etc.), producten uit pakjes, blikken en potten met meer dan drie ingrediënten of meer dan drie toevoegingen en light-producten.

Bewegen

  • Minimaal vijf dagen in de week een half uur per dag wandelen.
  • Niet langer dan 45 minuten achter elkaar zitten.
  • Traplopen en de fiets pakken in plaats van de lift nemen en autorijden.

Ontspanning

  • Vier keer per dag ademhalingsoefeningen (twee minuten per keer): Adem vijf seconden in en vijf seconden uit. Blijf met je aandacht bij je ademhaling.
  • Minimaal zeven uur slaap per nacht.
  • Twee uur voor bedtijd geen blauw licht van schermen (mobiel, tablet, tv).
  • Ga veel naar buiten.

Sociaal

  • Eet samen met anderen.
  • Doe leuke dingen met vrienden of familie.

Uitzending kijken

De uitzending van Dokter van Morgen 'Voeding als medicijn' kun je hier kijken.

Bron: Zorg.nu / Dokters van Morgen